Druga edycja konkursu HISTHACK za nami
Do 12 października 2025 roku drużyny ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski przesyłały swoje zgłoszenia. Spośród wszystkich nadesłanych prac jury wybrało 16 najlepszych, które zakwalifikowały się do finału. Ten trwał od 4 do 6 listopada. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział. To była wspaniała przygoda.
HISTHACK zakończony. Dziękujemy wszystkim drużynom za udział
Na pracę uczestnicy mieli 16 godzin – po osiem godzin pierwszego i drugiego dnia. Trzeciego dnia prezentowali przed jury swoje projekty. Kulminacja finału nastąpiła o godzinie 14. To wtedy jury ogłosiło zwycięskie drużyny.
Zwycięzcy konkursu HISTHACK 2025
Oto zwycięzcy drugiej edycji ogólnopolskiego konkursu HISTHACK:
- I miejsce zdobyła drużyna z Zespołu Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu za pracę “Stulecie Gdyni”
- II miejsce zdobyła drużyna z Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie za pracę “Cztery Oblicza PRL”
- III miejsce należy do drużyny z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Stefana Roweckiego “Grota” w Opolu za pracę “HistOn”
Nagrody wręczali laureatom Zastępca Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Polejowski oraz dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk.
Lista finalistów I etapu drugiej edycji ogólnopolskiego konkursu HISTHACK
Lista poniżej przedstawia wszystkie 16 grup, które zostały wybrane do finału.
- Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu (praca Sierpień ’80. Strajk, który zmienił Polskę)
- Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju (praca Bitwa pod Osuchami (25–26 czerwca 1944) oraz przemoc i wysiedlenia na Zamojszczyźnie (okolice Biłgoraja; akcje pacyfikacyjne 1942–1944)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie (praca Belferki okupacji – nauczycielki tajnych kompletów jako symbol odwagi i wolności nauczania)
- Zespół Szkół Technicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Puławach (praca Westerplatte w VR: Odwaga, Poświęcenie, Historia)
- Zespół Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego “Grota” w Opolu (praca Posty z epoki: spojrzenie na historię z nowoczesnej perspektywy)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie (praca Powstanie Warszawskie 1944 – dramat stolicy i walka o przyszłość Polski)
- Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące im. dr Wandy Błeńskiej w Kowalach (Cicha wojna w Wolnym Mieście Gdańsku)
- Technikum Informatyczne SCI w zczecinie (praca Krytyczne podejście do propagandy)
- Zespół Szkół im. S. Staszica w Staszowie (praca Escape Room: Tajne Archiwum Wolnej Polski (1917-1989)
- Techniczne Zakłady Naukowe im. Gen. Władysława Sikorskiego w Częstochowie (praca Lekcja historyczna HISTHACK 2025)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Ełku (praca Cienie wojny)
- Powiatowy Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jerzego Siwińskiego (praca Game Design Document)
- Zespół Szkół Informatycznych im. gen. Józefa Hauke-Bosaka w Kielcach (praca Kieleccy Westerplatczycy – lokalni bohaterowie w wielkiej historii)
- Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Grodzisku Wielkopolskim (praca Strajki w czasach komunizmu)
- Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu (praca Polska Edwarda Gierka: między modernizacją a kryzysem)
- Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku (praca Historia ostatniej misji zrzutowej samolotu Halifax JP 224)
Finaliści zostali nagrodzeni funduszami w wysokości 6000 zł brutto na zakwaterowanie w Warszawie tak, by móc w pełni skupić się na udziale w stacjonarnym hackathonie.
Na czym polega HISTHACK?
HISTHACK to maraton programowania. Łączy w sobie nowe technologie z edukacją historyczną w wyniku czego powstaje wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. Do tej pory odbyły się dwie edycje konkursu.
Całość podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy odbywa się zdalnie. Polega na stworzeniu zespołu i przesłaniu drogą elektroniczną pracy konkursowej. Drugi etap odbywa się stacjonarnie i polega na zaprojektowaniu zadania konkursowego. Pierwsza edycja konkursu odbyła się na stadionie narodowym, druga została zorganizowana w Centralnym Przystanku Historia przy ul. Marszałkowskiej 107 w Warszawie.
Do drugiego etapu zaproszonych zostaje16 drużyn, po jednej z każdego województwa. Drużyny z całej Polski mają niepowtarzalną okazję do tego, by zmierzyć się w emocjonującym konkursie. Łączna pula nagród I i II etapu wyniosła blisko 130 000 złotych! Wyróżnienia te trafiły zarówno do uczniów i opiekunów, jak i do reprezentowanych przez nich szkół.
Jak można było wziąć udział w konkursie i przystąpić do zdalnego, pierwszego etapu hackathonu IPN? Sprawdź wszystkie informacje
By wziąć udział w konkursie należało stworzyć zespół składający się z 5 uczniów dysponujących wiedzą informatyczną i programistyczną z tej samej szkoły ponadpodstawowej oraz jednego opiekuna grupy reprezentującego tę samą placówkę. Później przygotować wspólnie zadanie konkursowe, a następnie wysłać je za pomocą arkusza zgłoszeniowego umieszczonego na Stronie Biura Nowych Technologii.
Kto mógł przystąpić do konkursu?
Do I etapu hackathonu IPN przystąpić mogli wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Zobacz regulamin hackathonu IPN, by poznać szczegóły
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu: hackathon@ipn.gov.pl
Na czym polegało zadanie konkursowe czyli pierwszy etap?
Pierwszy etap odbył się online. Zadaniem konkursowym było stworzenie scenariusza lekcji historii z wykorzystaniem przynajmniej jednej ścieżki edukacyjnej – nazwy należało wskazać w pracy.
Te znajdziesz w raportach badawczych: „Immersyjna edukacja historyczna – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”oraz „Immersyjna edukacja historyczna – gdzie jesteśmy i co przed nami”. Publikacje stanowią doskonałe źródło inspiracji i merytorycznej wiedzy na temat nowoczesnej edukacji historycznej. Lepiej wykorzystane informacje zawarte w raportach, to skuteczniej stworzone scenariusz lekcji w ramach zadania konkursowego.
Praca musiała być pisemna, nawiązywać do konkretnego okresu historycznego Polski w latach 1917–1989, a jej objętość mieścić się w przedziale 2-25 stron. Gotowe zadanie należało dostarczyć w postaci nieedytowalnego pliku PDF za pomocą arkusza zgłoszeniowego umieszczonego na stronie Biura Nowych Technologii. Na prace czekaliśmy do 12.10.2025 r.
Zobacz regulamin HISTHACK, by poznać wszystkie kryteria oceny prac konkursowych
Jak wyglądał drugi etap konkursu?
Spośród wszystkich nadesłanych prac jury wybrało 16 najlepszych. Laureaci zostali zaproszeni do drugiego etapu, który odbył się stacjonarnie w Centralnym Przystanku Historia przy ul. Marszałkowskiej 107 w Warszawie.
Zadania dla drużyn zostały ogłoszone w dniu rozpoczęcia się tej części konkursu. Etap trwał trzy dni – od 4 do 6 listopada. Zespoły będą miały łącznie 16 godzin na opracowanie rozwiązania: po osiem godzin pracy pierwszego i drugiego dnia. Trzeciego dnia każda drużyna zaprezentowała swoje wyniki przed jury.
Zobacz wszystkie zadania dla drużyn
Konkurs HISTHACK to moc atrakcji, zdrowej rywalizacji i okazja do nauki
Wszyscy uczestnicy mieli okazję poznać Strefę Nowych Technologii Centralnego Przystanku Historia, podjąć zdrową rywalizację z pozostałymi zespołami i przeżyć wspaniałą przygodę, w której liczą się nie tylko umiejętności i wiedza, ale też praca zespołowa, komunikacja i dobra zabawa. Na uczestników czekały nagrody o łącznej wartości blisko 130 000 złotych!
Jeszcze raz gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim drużynom za udział w tym niezapomnianym wydarzeniu.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu: hackathon@ipn.gov.pl