Druga edycja konkursu HISTHACK ruszyła! Przed nami finałowy hackathon
Do 12 października trwał pierwszy etap konkursu, w którym należało zebrać drużynę i przesłać zadanie konkursowe. Liczba zgłoszeń przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Dziękujemy wszystkim grupom, które wysłały swoje prace. Wspaniale, że do nas dołączyliście i chcecie zakodować historię przyszłości! Drugi etap konkursu będzie trwał od 4 do 6 listopada w Warszawie.
Lista laureatów I etapu ogólnopolskiego konkursu HISTHACK
Sprawdź listę laureatów, którzy zakwalifikowali się do finałowego etapu w Warszawie. Lista poniżej przedstawia wszystkie 16 grup, które zostały wybrane do finału.
- Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu (praca Sierpień ’80. Strajk, który zmienił Polskę)
- Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju (praca Bitwa pod Osuchami (25–26 czerwca 1944) oraz przemoc i wysiedlenia na Zamojszczyźnie (okolice Biłgoraja; akcje pacyfikacyjne 1942–1944)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie (praca Belferki okupacji – nauczycielki tajnych kompletów jako symbol odwagi i wolności nauczania)
- Zespół Szkół Technicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Puławach (praca Westerplatte w VR: Odwaga, Poświęcenie, Historia)
- Zespół Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego “Grota” w Opolu (praca Posty z epoki: spojrzenie na historię z nowoczesnej perspektywy)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie (praca Powstanie Warszawskie 1944 – dramat stolicy i walka o przyszłość Polski)
- Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące im. dr Wandy Błeńskiej w Kowalach (Cicha wojna w Wolnym Mieście Gdańsku)
- Technikum Informatyczne SCI w zczecinie (praca Krytyczne podejście do propagandy)
- Zespół Szkół im. S. Staszica w Staszowie (praca Escape Room: Tajne Archiwum Wolnej Polski (1917-1989)
- Techniczne Zakłady Naukowe im. Gen. Władysława Sikorskiego w Częstochowie (praca Lekcja historyczna HISTHACK 2025)
- Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Ełku (praca Cienie wojny)
- Powiatowy Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jerzego Siwińskiego (praca Game Design Document)
- Zespół Szkół Informatycznych im. gen. Józefa Hauke-Bosaka w Kielcach (praca Kieleccy Westerplatczycy – lokalni bohaterowie w wielkiej historii)
- Zespół Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Grodzisku Wielkopolskim (praca Strajki w czasach komunizmu)
- Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu (praca Polska Edwarda Gierka: między modernizacją a kryzysem)
- Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku (praca Historia ostatniej misji zrzutowej samolotu Halifax JP 224)
Finaliści zostaną nagrodzeni funduszami w wysokości 6000 zł brutto na zakwaterowanie w Warszawie tak, by móc w pełni skupić się na udziale w stacjonarnym hackathonie. Więcej informacji wkrótce – prosimy o cierpliwość i oczekiwanie na kontakt z naszej strony.
Na czym polega HISTHACK?
HISTHACK to maraton programowania w konkursowej formule. Łączy w sobie nowe technologie z edukacją historyczną w wyniku czego powstaje wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. Zapraszamy do wzięcia udziału w hackathonie organizowanym przez Instytut Pamięci Narodowej.
Konkurs podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy odbywa się zdalnie. Polega na stworzeniu zespołu i przesłaniu drogą elektroniczną pracy konkursowej. Drugi etap, w którym odbędzie się hackathon, zorganizowany zostanie stacjonarnie w Centralnym Przystanku Historia przy ul. Marszałkowskiej 107 w Warszawie.
Do drugiego etapu zaproszonych zostanie 16 drużyn, po jednej z każdego województwa. Laureaci zostaną nagrodzeni funduszami w wysokości 6000 zł brutto na zakwaterowanie w Warszawie tak, by móc w pełni skupić się na stacjonarnym hackathonie.
Drużyny z całej Polski mają niepowtarzalną okazję do tego, by zmierzyć się w emocjonującym konkursie. Łączna pula nagród I i II etapu wynosi blisko 130 000 złotych! Wyróżnienia te trafią zarówno do uczniów i opiekunów, jak i do reprezentowanych przez nich szkół. Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie.
Jak można było wziąć udział w konkursie i przystąpić do zdalnego, pierwszego etapu hackathonu IPN? Sprawdź wszystkie informacje
By wziąć udział w konkursie należało stworzyć zespół składający się z 5 uczniów dysponujących wiedzą informatyczną i programistyczną z tej samej szkoły ponadpodstawowej oraz jednego opiekuna grupy reprezentującego tę samą placówkę. Później przygotować wspólnie zadanie konkursowe, a następnie wysłać je za pomocą arkusza zgłoszeniowego umieszczonego na Stronie Biura Nowych Technologii.
Kto mógł przystąpić do konkursu?
Do I etapu hackathonu IPN przystąpić mogli wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Zobacz regulamin hackathonu IPN, by poznać szczegóły
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu: hackathon@ipn.gov.pl
Na czym polegało zadanie konkursowe czyli pierwszy etap?
Pierwszy etap odbył się online. Zadaniem konkursowym było stworzenie scenariusza lekcji historii z wykorzystaniem przynajmniej jednej ścieżki edukacyjnej – nazwy należało wskazać w pracy.
Te znajdziesz w raportach badawczych: „Immersyjna edukacja historyczna – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”oraz „Immersyjna edukacja historyczna – gdzie jesteśmy i co przed nami”. Publikacje stanowią doskonałe źródło inspiracji i merytorycznej wiedzy na temat nowoczesnej edukacji historycznej. Lepiej wykorzystane informacje zawarte w raportach, to skuteczniej stworzone scenariusz lekcji w ramach zadania konkursowego.
Praca musiała być pisemna, nawiązywać do konkretnego okresu historycznego Polski w latach 1917–1989, a jej objętość mieścić się w przedziale 2-25 stron. Gotowe zadanie należało dostarczyć w postaci nieedytowalnego pliku PDF za pomocą arkusza zgłoszeniowego umieszczonego na stronie Biura Nowych Technologii. Na prace czekaliśmy do 12.10.2025 r.
Zobacz regulamin HISTHACK, by poznać wszystkie kryteria oceny prac konkursowych
Jak będzie wyglądał drugi etap konkursu?
Spośród wszystkich nadesłanych prac jury wybrało 16 najlepszych. Laureaci są zaproszeni do drugiego etapu, który odbędzie się stacjonarnie w Centralnym Przystanku Historia przy ul. Marszałkowskiej 107 w Warszawie.
Zadanie dla drużyn zostanie ogłoszone w dniu rozpoczęcia się tej części konkursu. Etap potrwa trzy dni – od 4 do 6 listopada. Zespoły będą miały łącznie 16 godzin na opracowanie rozwiązania: po osiem godzin pracy pierwszego i drugiego dnia. Trzeciego dnia każda drużyna zaprezentuje swoje wyniki przed jury.
Konkurs HISTHACK to moc atrakcji, zdrowej rywalizacji i okazja do nauki
Wszyscy uczestnicy będą mieli okazję poznać Strefę Nowych Technologii Centralnego Przystanku Historia, podjąć zdrową rywalizację z pozostałymi zespołami i przeżyć wspaniałą przygodę, w której liczą się nie tylko umiejętności i wiedza, ale też praca zespołowa, komunikacja i dobra zabawa. Na uczestników czekają nagrody o łącznej wartości blisko 130 000 złotych!
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu: hackathon@ipn.gov.pl
Jak wygląda HISTHACK? Zobacz pierwszą edycję i zainspiruj się
Pierwsza edycja HISTHACK była kolejnym krokiem Instytutu Pamięci Narodowej w kierunku realizowania potrzeb nowych pokoleń w zakresie edukacji historycznej.
W ramach pierwszego etapu konkursu zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej związanej z historią Polski w latach 1917-1990. Inspiracją mógł być projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane.
W ramach drugiego etapu na drużyny czekało nowe, wyjątkowe wyzwanie – opracowanie projektu edukacji historycznej wykorzystującego nowe technologie – na rozwiązanie którego mieli łącznie 16 godzin.
W trakcie zawodów odbyły się dodatkowe dwa konkursy: “Wirtualny quiz wiedzy” oraz konkurs „Poszukiwacze kart historii”.
- I Miejsce zdobyła drużyna z Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku.
- II Miejsce zdobył Zespół Szkół Informatycznych im. Gen. Józefa Hauke- Bosaka w Kielcach.
- III Miejsce należało do Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. Inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie.
Nagrody wręczali laureatom Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki oraz wicedyrektor Biura Nowych Technologii IPN Adrianna Paradowska.
Jeszcze raz gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim 16 drużynom za udział w tym niezapomnianym wydarzeniu.