Hackathon, czyli maraton programowania w konkursowej formule, polegał na pracy w interdyscyplinarnych zespołach, sprzyjając tym samym rozwijaniu kreatywności młodych ludzi. Wyniki raportu „Immersyjna edukacja historyczna – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych” wskazały na to, jak dużą chęć zaangażowania w tworzenie nowych rozwiązań edukacyjnych, również tych dotyczących nauczania historii, mają nowe pokolenia. Pierwsza edycja HISTHACK była kolejnym krokiem Instytutu Pamięci Narodowej w kierunku zrozumienia potrzeb nowych pokoleń w zakresie edukacji historycznej oraz poprzez zaangażowanie uczniów do stworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych, łącząc świat rzeczywisty i cyfrowy oraz obszar edukacji i zabawy.
W ramach pierwszego etapu konkursu zadaniem każdej drużyny było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej związanej z historią Polski w latach 1917-1990.
Inspiracją mógł być projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej – „Gra Szyfrów”, która w 2022 r. została włączona do programu nauczania jako treści rekomendowane. Do ścisłego finału zakwalifikowanych zostało 16 drużyn z całej Polski!
Autorzy najbardziej kreatywnych rozwiązań zaproszeni zostali do drugiego etapu konkursu, czyli hackathonu HISTHACK organizowanego przez Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie.
W trakcie wydarzenia na drużyny czekało nowe, wyjątkowe wyzwanie – opracowanie projektu edukacji historycznej wykorzystującego nowe technologie – na rozwiązanie którego mieli łącznie 16 godzin. W trakcie zawodów odbyły się dodatkowe dwa konkursy: “Wirtualny quiz wiedzy” oraz konkurs „Poszukiwacze kart historii”, ponadto uczestników hackathon odwiedzili świadkowie historii: Anna Kołakowska, najmłodszy więzień polityczny w stanie wojennym oraz Stanisław Fudakowski, organizator strajku protestacyjnego w Stoczni Gdańskiej po wprowadzeniu stanu wojennego.