Zainteresowanie Grą Szyfrów przerosło najśmielsze oczekiwania
W niedzielę skończyło się jedno z największych wydarzeń gamingowych na świecie – targi PAX East Boston. Zainteresowanie Grą Szyfrów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Do stanowiska IPN ustawiały się kolejki. Sprawdźcie, co o grze mówili gracze z całego świata.
Pod koniec zeszłego tygodnia Boston na cztery dni stał się tętniącym emocjami centrum gamingowego świata. Premiery największych tytułów, rozgrywki czołowych streamerów obserwowane na żywo przez dziesiątki tysięcy osób, networking z czołowymi deweloperami gier… W tych warunkach IPN przeprowadził premierę Gry Szyfrów – przełomowego projektu łączącego edukację z rozrywką i najnowszymi technologiami. Gracze z całego świata mogli usiąść w fotelu i z padem w rękach wziąć udział w wydarzeniach, które rozegrały się naprawdę i które odmieniły losy prawdziwej wojny.
„Ludzie, którzy grali w naszą grę, nie mogli uwierzyć, że została stworzona przez instytucję, która chce w ten sposób nawiązać dialog z młodzieżą. Byli zachwyceni tym pomysłem. Od samych zainteresowanych usłyszeliśmy, że to bardzo dobry kierunek” – mówi Adrianna Paradowska zastępca dyrektora Biura Nowych Technologii IPN.
Grą Szyfrów na Steam zainteresowało się już 19 000 osób, a ich liczba wciąż rośnie. Od początku zainteresowanie projektem było też bardzo duże na targach w Bostonie. A liczba chętnych do gry tylko rosła przez kolejne dni targów. W sumie stanowisko IPN odwiedziło ponad 2 000 graczy.
„Ludzi było więcej, niż kiedykolwiek mogliśmy się spodziewać. Rozmawialiśmy z setkami osób. Większość z nich była zachwycona gdy słyszeli, że chcemy pokazywać prawdziwą historię, używając języka, którym młodzi ludzie posługują się na co dzień” – mówi Adrianna Paradowska.
Co dokładnie mówili gracze? Oto kilka wypowiedzi zebranych na gorąco na targach:
- „Ta gra, to dużo zabawy. Jestem wielkim fanem gier wojennych i zawsze lubię tę historyczną stronę gier”.
- „Na początku trudno było znaleźć niektóre rzeczy, ale gdy zrozumiesz, że musisz szukać w każdym zakamarku, zaczyna się zabawa”.
- „Gra jest naprawdę piękna. Strona artystyczna wygląda świetnie. Dobrze jest po prostu chodzić po okolicy. Wygląda na intrygującą tajemnicę”.
- „Podobało mi się, jak gra została osadzona w historii. I to, że nie jest łatwo rozwiązać łamigłówkę, gdy próbujesz zmienić bieg historii”.
- „Dokładność historyczna jest świetnym elementem tej gry, uwielbiam ten aspekt!”
- „Lubię łamigłówki. A ta była świetna!”
- „To była świetna zabawa. Fajna gra przygodowa”.
- „Na Steam za darmo? Serio?!”
Gra, jak żadna inna
Z Grą Szyfrów mogli zapoznać się nie tylko amatorzy gier, ale także ludzie tworzący branże gamedev: od programistów po marketingowców. Wszyscy podkreślali, że nie spotkali się wcześniej z projektem, który tak wiernie odwzorowuje wydarzenia historyczne. Rozgrywka niejednokrotnie prowokowała graczy do głębszych rozmów na temat wydarzeń z tamtego okresu.
„Zainteresowanie grą i chęć dalszego zgłębiania poruszonych w niej wątków, to dla nas jasny sygnał, że nasze działanie ma sens. Jesteśmy tym poruszeni. Robimy to dla młodych ludzi. To wspaniale obserwować, jak entuzjastycznie reagują na naszą inicjatywę” – mówi Adrianna Paradowska.
Gracze doceniali też wykonanie graficzne i oprawę dźwiękową. Duże wrażenie robiła na nich fabuła, która opisuje fascynujące, ale szerzej nieznane dokonania polskich kryptologów i wydarzenia kluczowe dla losów wojny sprzed stu lat.
Targi od kuchni
Targi, które na kilka dni zgromadziły w jednym miejscu cały gamingowy świat, były dla IPN okazją do wymiany doświadczeń z innymi twórcami. Biuro Nowych Technologii uczestniczyło m.in. w spotkaniu branży game dev z Polski z lokalną społecznością i studentami, zorganizowanym przez Indie Games w Venture Café w Cambridge. IPN był w Bostonie jednym z kilkunastu wystawców z Polski. Większość twórców pokazywała wersje demo swoich gier, jako zapowiedzi tytułów, które najprawdopodobniej wyjdą jeszcze w tym roku. Wśród innych polskich propozycji znalazła się gra polegająca na odbudowie świata po II wojnie światowej.
Od kilku dni Grę Szyfrów można pobrać za darmo na platformie Steam, gdzie dostała około 80 proc. pozytywnych ocen. Gra jest też dostępna w AppStore i Google Play. Można w nią grać w goglach VR, na PC z systemem Windows oraz na urządzeniach mobilnych (na systemach Android i iOS). Każda wersja gry oferuje nieco inny rodzaj doświadczenia, od najbardziej „pochłaniającego” VR po uproszczoną, ale powszechnie dostępną wersją mobilną, do której dostosowano mechaniki, sterowanie oraz dopasowano ustawienia graficzne.