Tydzień prapremiery gry „Lotnicy – wojna w przestworzach” zakończony
Od 11 do 15 grudnia warszawskie lotnisko Babice wypełnione było emocjami, pasją, gamingiem i młodzieżą, która wzięła udział w prapremierze edukacyjnej gry Biura Nowych Technologii „Lotnicy – wojna w przestworzach”. W pokazie, który odbył się 12 grudnia udział wziął Prezes IPN dr Karol Nawrocki oraz Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk, a spotkanie tego dnia uświetnił koncert muzyki stworzonej do gry autorstwa Przemysława Treszczotki.
Jedna gra, pięć dni i blisko dwa tysiące testerów – prapremierowy tydzień „Lotników” w liczbach
Przez 5 dni blisko 2000 młodych ludzi zagrało w „Lotników”. Gracze testowali wszystkie możliwości jakie daje gra; eksplorowali lokacje i poszerzali swoją wiedzę dzięki zaimplementowanemu w produkcji modułowi dzienników. „Lotnicy” dostarczają nie tylko zabawy, ale stanowią też źródło historycznej wiedzy. Dzienniki w formie zapisków bohaterów znajdują się na każdym z 6 etapów gry, a ich odnajdywanie dostarczało młodzieży satysfakcji i zabawy. Dzienniki zawierają informacje na temat autentycznych zdarzeń, miejsc i bohaterów. Nadają kontekstu wydarzeniom i osadzają graczy w wojennej rzeczywistości „Lotników”.
Produkcja dostępna będzie w dwóch wariantach – na komputery z systemem Windows oraz w wersji VR. Oba warianty zaprezentowane zostały podczas prapremierowego tygodnia, a młodzież chętnie zajmowała stoiska zarówno z komputerami stacjonarnymi, jak i ze sprzętem do wirtualnej rzeczywistości.
Po zagraniu w „Lotników” i porównaniu dwóch wersji, testerzy wypełniali ankiety, w których mogli przedstawić swoje opinie na temat praktycznie każdego aspektu gry. Jak wynika z ankiet, poziom trudności produkcji jest wystarczająco wysoki i stanowi wyzwanie, ale przy tym nawet mniej zaawansowani gracze mogą pokonać każdy zręcznościowy etap. Zagadki logiczne nie są łatwe, ale podpowiedzi są czytelne i zrozumiałe. Z ankiet wynika również, że gracze chętnie oglądają przerywniki filmowe, które poprzedzają misje.
Prapremierowy tydzień „Lotników” na warszawskim lotnisku Babice z udziałem Prezesa IPN dr. Karola Nawrockiego
12 grudnia Prezes IPN dr Karol Nawrocki uczestniczył w prapremierze gamingowego projektu „Lotnicy”. Na konferencji prasowej Prezes podkreślił walor edukacyjny gry i potrzebę szerzenia świadomości o trudach walki ze złem, z którym mierzyli się polscy żołnierze, w tym polscy lotnicy i żołnierze sił powietrznych:
„ten wynik wielkiej woli do walki z systemem zła i wielkiej determinacji zobaczą Państwo w wyjątkowym projekcie gamingowym Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, w którym obok wyjątkowych postaci i asów lotnictwa takich jak Stanisław Skalski, Jan Zumbach znajdą się także wyjątkowo dzielne polskie kobiety z Pomocniczej Służby Powietrznej jak Anna Leska czy Jadwiga Piłsudska.”
Po konferencji prasowej Prezesa dr Karola Nawrockiego oraz Dyrektor Biura Nowych Technologii Magdaleny Hajduk wieczór został wzbogacony koncertem muzyki Przemysława Treszczotki skomponowanej specjalnie do „Lotników”. Kompozytor osobiście wziął udział w koncercie zasiadając w szeregach orkiestry.
Młodzież szkolna na prapremierowym tygodniu „Lotników”
Od poniedziałku do piątku młodzież ze szkół, które zgłosiły chęć wzięcia udziału w prapremierze „Lotników” miała niepowtarzalną okazję do tego, by zagrać w najnowszy, projekt gamingowy Biura Nowych Technologii i wyrazić swoją opinię na temat rozgrywki. Tym samym odbiorcy, do których kierowana jest gra, czynnie przyczynili się do procesu finalizacji całości, a ich pochwały i uwagi wpływają na końcowy efekt produktu tak, by ten spełniał najwyższe standardy i oczekiwania.
Dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk, zwracając się do młodzieży podkreśliła ten fakt słowami:
„w trakcie immersyjnej lekcji historii macie szansę zapoznać się z projektem, a co najważniejsze, wyrazić swoją opinię na temat mechanik i rozwiązań wprowadzonych w grze. Wasza opinia jest dla nas szczególnie istotna, gdyż zostanie uwzględniona w procesie realizacji ostatecznej wersji gry do publikacji. Cieszymy się, że nasze projekty pozwalają Wam inspirować się prawdziwymi bohaterami historii Polski i mamy nadzieje, że również dzięki nim, gdy za parę lat będziecie podejmowali decyzje o losach naszego kraju będzie je podejmować z miłością do swojej ojczyzny”
Pozostałe atrakcje
Biuro Nowych Technologii przygotowało jeszcze więcej atrakcji, które sprawiły, że gościom łatwiej było wejść w świat polskich służb powietrznych z okresu II wojny światowej.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się armata Bofors 40 mm. Jej waga wynosi 2460 kg, a donośność pionowa osiąga 7200 m. Obsługa armaty liczyła trzy osoby. Eksponat, który można było oglądać w hangarze podczas prapremiery był drugą najpopularniejszą atrakcją, zaraz po „Lotnikach”.
Ponadto obecne były stanowiska rekonstruktorskie, na których goście mogli zobaczyć elementy wyposażenia i ekwipunku indywidualnego pilotek ATA, oryginalny brytyjski rower ogólnowojskowy marki Philips z 1944 roku, wyposażenie punktu kontrolnego płyty lotniska (sprzęt optyczny, łączności i komunikacji świetlnej) czy oryginalny pojazd marki Hilmann Minx pochodzący z 1938 roku.
W hangarze znalazło się również miejsce przygotowane do kręcenia pamiątkowego wideo w 360 stopniach. Młodzież chętnie korzystała z tej możliwości.
„Lotnicy – wojna w przestworzach” do pobrania za darmo już 24 stycznia z platformy Steam
Najnowsza gra Biura Nowych Technologii „Lotnicy – wojna w przestworzach” będzie miała swoją premierę 24 stycznia na edukacyjnych targach BETT London. Produkcja zostanie udostępniona do bezpłatnego pobrania na platformie Steam.