Steamcast o edukacji przyszłości
12 kwietnia 2023 Dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk wzięła udział w panelu dyskusyjnym z prof. Marleną Plebańską i Pawłem Łaszkiewiczem z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, na temat: „STEAMCAST – zakoduj historię przyszłości”.
Dyskusję zagaił P. Łaszkiewicz prowokacyjnym stwierdzeniem, że „ostatnim miejscem, w którym szukałby obecności nowych technologii jest IPN”. Podstawę do takiego potocznego wyobrażenia stanowi zdecydowanie niewystarczająca wiedza młodych ludzi o działalności Instytutu, sprowadzająca jego rozległą aktywność na polu naukowym, śledczym czy edukacyjnym, do funkcji staromodnego archiwum. Dyrektor M. Hajduk nakreśliła diametralnie odmienny obraz, opowiadając o Biurze Nowych Technologii, które w okresie zaledwie dwóch lat istnienia może już pochwalić się szeregiem zrealizowanych projektów łączących misję edukacyjną z wykorzystaniem najnowszych technologii.
Prof. M. Plebańska potwierdziła, że młodzi ludzie inaczej patrzą na świat, a nowe technologie, czy nam się to podoba czy też nie, „są kluczem, który jest w stanie otworzyć ich ciekawość, wprowadzić ich w inne światy”, w tym również w świat odkrywanej historii, w szczególności przeszłości naszego kraju.
W toku dyskusji zastanawiano się nad sposobami skutecznego nauczania historii. Z jednej strony wykorzystanie nowych technologii ma przekonać młodzież, że warto uczyć się o przeszłości, z drugiej trzeba przekonywać nauczycieli do zmiany sposobu nauczania. Zachętą do podążania drogą wyznaczaną przez postęp technologiczny jest potwierdzona doświadczeniami i zobiektywizowana badaniami zbieżność wartości, jakimi żyją pokolenia, zarówno starsze oraz młodsze. Różni nas jedynie sposób ich wyrażania, potrzeba różnych „ścieżek dostępu”. Dyrektor Hajduk podkreśliła, że liczne spotkania z młodzieżą w trakcie prezentacji projektów Biura, czy organizowania np. zawodów programowania (hackathonów) jednoznacznie dowodzą, że młodzi ludzie są chętni do współpracy w kreowaniu lekcji historii.
Reasumując, misja edukacyjna IPN, czyli przekazywanie pamięci o przeszłości, jest możliwe do zrealizowania po spełnieniu dwóch warunków: organizowania szkoleń dla nauczycieli na temat wykorzystania nowych technologii i posługiwania się w edukacji językiem młodego pokolenia. Młodzi ludzie, jeśli będą mieli możliwość wyboru, na pewno wybiorą mądrze.