A A
Niepełnosprawność
  • Sketchfab
  • ENG
Zaloguj się
Logo - Instytut Pamięci Narodowej Logo Biuro
Nowych
Technologii
  • Misja BNT
  • Projekty
    • Gry
    • Aplikacje
    • Raporty badawcze
    • Mobilny showroom
    • Quizy
    • Modele 3d
    • Dla Nauczycieli
  • Aktualności
    • galeria
    • video
  • Kontakt
    • Biuro prasowe
    • Współpraca

Prezentacja najnowszej aplikacji VR „Szybowcowa ‘87” na „Przystanku Historia” we Wrocławiu.

Podczas uroczystości nadania  wrocławskiemu „Przystankowi Historia” imienia Kornela Morawieckiego, zaprezentowana została najnowsza aplikacja VR stworzona przez Biuro Nowych Technologii IPN.

Prezentacja najnowszej aplikacji VR „Szybowcowa ‘87” na „Przystanku Historia” we Wrocławiu.

14 listopada 2022 miała miejsce uroczystość zaprezentowania aplikacji VR „Szybowcowa ‘87”, opracowanej przez Biuro Nowych Technologii IPN. Za produkcję i jakość wykonanej wizualizacji  odpowiada firma Pictureworks, specjalizująca się w produkcji aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości od 2016 roku, posiadająca wśród swoich klientów znane polskie instytucje naukowe i kulturalne.

Tytuł  aplikacji odwołuje się do adresu lokalu konspiracyjnego na wrocławskim Gądowie, oddanego na potrzeby „Solidarności Walczącej” przez Marka Petrusewicza, pierwszego polskiego rekordzistę świata w pływaniu na 100 m, olimpijczyka i srebrnego medalistę Mistrzostw Europy. Oddając swoje mieszkanie na potrzeby konspiracyjnej drukarni, zamieszkał w malutkiej kawalerce w bloku przy ul. Drukarskiej.

W mieszkaniu przy ul. Szybowcowej powstawały druki drugiego obiegu, które podtrzymywały ducha narodu w walce o wolność. Jedną z najważniejszych postaci tego okresu jest Barbara Sarapuk, zwana „królową podziemnego druku”. To ona założyła i koordynowała pracę sieci drukarń „SW”, bez reszty poświęcając się działalności konspiracyjnej. Numer ‘87 odwołuje się do krytycznego roku 1987 r., kiedy został aresztowany Kornel Morawiecki, przewodniczący „Solidarności Walczącej”.

Aplikacja przenosi nas w czasie do końcówki lat 80. XX wieku. Dzięki najnowszym  osiągnięciom technologicznym możemy całkowicie zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości. Użytkownicy zyskują możliwość swobodnego poruszania się po mieszkaniu i eksploracji przestrzeni, w której była drukowana podziemna prasa i inne materiały kolportowane przez członków „Solidarności Walczącej”. Wśród interaktywnych obiektów do dyspozycji użytkownika są m.in. :

  • radio Julia, z możliwością kalibracji do przechwycenia komunikatów SB;
  • telewizor wyświetlający odcinek Dziennika Telewizyjnego;
  • ramka drukarska wraz z innymi używanymi do druku rekwizytami.

W konspiracyjnej drukarni użytkownicy znajdą wiele autentycznych materiałów poligraficznych wytworzonych przez „Solidarność Walczącą” – jest to możliwe dzięki przeniesieniu ich do świata cyfrowego na podstawie oryginałów dokumentów, znajdujących się w zbiorach IPN.

Obecnie aplikacji można używać dzięki specjalnym goglom wirtualnej rzeczywistości (OculusRift S). Docelowo będzie ona dostępna za darmo m.in. on-line poprzez portal Steam.

Zobacz więcej
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt
social icon social icon
© 2022 Instytut Pamięci Narodowej
Serwis korzysta z plików cookies. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Dowiedz się więcej.