A A
Niepełnosprawność
  • Sketchfab
Zaloguj się
Logo - Instytut Pamięci Narodowej Logo Biuro
Nowych
Technologii
  • Misja BNT
  • Projekty
    • Gry
    • Wirtualne wystawy
    • Świadectwo poMOCY
    • Mobilny Przystanek Historia
    • Cyfrowi Bohaterowie
    • Histhack
    • Modele 3d
    • Aplikacje
    • Raporty badawcze
    • Przystanek Historia Przyszłości
    • Quizy
    • Dla Nauczycieli
  • Aktualności
    • Aktualności
    • galeria
    • video
  • Strefa Technologii
  • Kontakt
    • Biuro prasowe
    • Współpraca

Poznawania historii przy wykorzystaniu najnowszych trendów i technologii

Dziś znalezienie skutecznej i wciągającej formuły edukacji w szkołach czy uczelniach wyższych to ogromne wyzwanie dla pedagogów. Niezliczona ilość bodźców i tzw. contentu, jaki wchłaniamy, sprawia, że nauka często przestaje być przyjemnością, a zostaje jedynie przykrym obowiązkiem. A przecież poznawanie historii nie musi takie być!

Z pomocą przychodzi technologia, która, odpowiednio wykorzystana, może wywołać “efekt wow” i zachęcić do nauki. Szczególnie historii. Jakie technologie wyróżniają eksperci ds. edukacji cyfrowej jako kluczowe z punktu widzenia nauczania historii? Poznajmy 5 najważniejszych rozwiązań, które prawdopodobnie przypadną go gustu potencjalnych miłośników historii.

Adaptive learning a poznawanie historii

Adaptive learning, czyli personalizacja nauczania, np. poprzez platformy e-learningowe, gdzie każda lekcja, kurs czy ścieżka szkoleniowa mogą być dopasowane do zainteresowań i poziomu wiedzy słuchacza to bardzo przydatne rozwiązanie. Młody miłośnik historii może poznawać i rozwijać wiedzę o tych wydarzeniach i epokach, które go najbardziej interesują. Średniowiecze? Oto pakiet lekcji w sam raz dla Ciebie. II wojna światowa? Jedno kliknięcie uruchamia ścieżkę, pełną interaktywnych, ciekawych materiałów, np. w postaci modeli 3D przedmiotów i urządzeń z tego  okresu.

Gry miejskie w technologii AR i geocatching

Rozszerzona rzeczywistość fascynuje młodzież i naprawdę skutecznie zachęca do aktywności fizycznej, ale także do nauki historii. Prosta gra w aplikacji mobilnej z wykorzystaniem AR i geocatchingu potrafi na długie godziny wciągnąć graczy w historię np. danego miasta, na terenie którego jest organizowana lub biegu życia  bohatera, którego dotyczy. Uczestnik musi wykonać konkretne zadania i udać się w konkretne miejsca, np. odwiedzić kluczowe zabytki w mieście, aby następnie zgromadzić informacje i rozwiązać zagadkę lub zdobyć odpowiednią ilość punktów.

Social learning i microlearning w nauce historii

Edukacja w formie pigułek wiedzy w mediach społecznościowych? To już się dzieje. Każdego dnia spędzamy po kilka godzin w towarzystwie urządzeń mobilnych i aplikacji, pokroju Instagrama, TikToka czy Spotify. Dobrze prowadzony profil o tematyce historycznej w tych kanałach komunikacji lub podcast mogą mieć  pozytywny wpływ na zaangażowanie najmłodszych w naukę historii. Proste, pomysłowe wideo na TikToku, karuzela na Instagramie, vlog video na YouTube lub krótki, 5-minutowy materiał audio na Spotify to dziś standardowe materiały edukacyjne w zakresie nauki historii. A będzie ich jeszcze więcej.

Poznawanie historii przez aplikacje mobilne

Kolejnym przydatnym rozwiązaniem są aplikacje mobilne, które również wykorzystują grywalizację, adaptive learning i i microlearning. Codziennie powiadomienie lub wiadomość z ważnym wydarzeniem historycznym, quizy czy e-podręczniki mogą być przydatną pomocą w nauce historii. Oto 7 przykładowych aplikacji do nauki historii.

Grywalizacja: gry komputerowe z technologią MetaHuman

Gry komputerowe niosą ze sobą bardzo wiele pozytywnych efektów. To nie tylko rozrywka, ale także i nauka. Szczególnie, gdy powstają z użyciem technologii MetaHuman. W tym wypadku gracz może dosłownie “poczuć na własnej skórze” te same doświadczenia, które towarzyszyły w odpowiedniej epoce bohaterom gry. Może z nimi porozmawiać, wejść w interakcję i poznać specyfikę danych czasów. A przy okazji, zapamiętać kluczowe daty, wydarzenia i charakter epoki. Świetnym przykładem będzie choćby nasz projekt – “Gra Szyfrów”, który opowiada o wojnie polsko-bolszewickiej w latach 1919-1921..

Poznawanie historii przy wykorzystaniu najnowszych technologii – podsumowanie

Te 5 powyższych metod to tylko kropla w morzu dostępnych dziś rozwiązań. Nie warto ograniczać się jedynie do dobrze znanego podręcznika i od lat powtarzanych notatek. Pedagodzy zyskali zupełnie nowe narzędzia, a uczniowie nareszcie mają możliwość zupełnie innego doświadczania i poznawania historii. Chyba warto to wykorzystać.

  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt
social icon social icon
© 2025 Instytut Pamięci Narodowej