Poznań Game Arena 2025 z udziałem Biura Nowych Technologii IPN
PGA to największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi rozrywki i multimediów. Tegoroczna, 19 edycja, odbyła się w dniach 24 – 26 października i przyciągnęła pasjonatów gier i technologii. Na miejscu dostępna była Strefa Nowych Technologii IPN, w ramach której prezentowaliśmy nasze edukacyjne gry i aplikacje.
Starzy i nowi znajomi
Czuliśmy się bardzo mile zaskoczeni, kiedy gracze i rodzice graczy mówili nam, że znają nasze gry i aplikacje. Jak wynika z rozmów, najczęściej spotykali się z nimi dzięki platformie Steam – gdzie wszystkie projekty są darmowe i nie wymagają żadnych mikropłatności. Jak wiadomo, za darmo to uczciwa cena, stąd wśród graczy w wieku szkolnym gamingowe projekty Biura Nowych Technologii są bardzo popularne.
Drugim najczęściej wymienianym powodem jest nasza obecność na wydarzeniach branżowych – gracze po prostu spotykają się z nami w różnych miejscach Polski i świata. Dzięki temu mają okazję odwiedzić Strefę Nowych Technologii i wziąć udział w naszych projektach. Część graczy odwiedziła nas już na wcześniejszych edycjach PGA, część poznała nas gdzie indziej. To niezwykle miłe usłyszeć, że ktoś bawił się w „Grze Szyfrów” kilka tygodni wcześniej w Łodzi podczas CD-ACTION EXPO, a dziś spotyka nas na PGA. To nie tylko miłe, ale również bardzo motywujące.
Strefa Nowych Technologii na PGA 2025
Na miejscu odwiedzający mogli zapoznać się z całym portfolio Biura Nowych Technologii IPN – dostępne były projekty zarówno na PC, jak i VR (wirtualną rzeczywistość). W Strefie prezentowane były również raporty badawcze nt. wykorzystania technologii cyfrowych w edukacji. Strefa IPN cieszyła się dużym zainteresowaniem odwiedzających – zarówno tych, którzy poznali już inicjatywy Biura, jak i osób, które zetknęły się z nimi po raz pierwszy.
PGA to nie tylko przestrzeń dla graczy, ale również fanów technologii, popkultury i jak się okazuje – historii. Goście najchętniej podejmowali dyskusje na temat projektowania gier (w tym szczególnie silnika gry „Lotnicy” – odpowiadamy, to Unreal 5) oraz sposobów implementacji mechanik przekazujących wiedzę historyczną do gry wideo. Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, ale tropem dla ciekawskich może być mechanika dziennika w grze „Lotnicy – wojna w przestworzach”.
Więcej o edukacji historycznej w grach wideo przeczytasz w naszych raportach badawczych
Edukacja historyczna, e-sport, cosplaye i niedzielne granie – PGA w skrócie
Dla odwiedzających Poznań Game Arenę przygotowano przedpremierowe prezentacje gier, e-sportowe turnieje, konkurs cosplay, spotkania z influencerami oraz szereg stanowisk z grami z całego świata – od wysoko budżetowych produkcji największych studiów aż po tytuły indie. W tej mieszance znalazła się też przestrzeń na edukacyjne gry Biura Nowych Technologii IPN – łączące w sobie gamingową rozrywkę z nauką historii.
Cieszymy się, że razem możemy odczarować mit gamingu bez edukacyjnej wartości. Dzięki Strefie Nowych Technologii IPN i szerokiej dostępności bezpłatnych gier edukacyjnych pokazujemy, że nowe technologie, gaming i edukacja historyczna mogą tworzyć zgraną, spójną całość.
Dziękujemy wszystkim gościom Strefy Nowych Technologii IPN i do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach!
