Podsumowanie działań Biura Nowych Technologii IPN na XXI Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich
W dniach 17–20 września 2024 r. w Białymstoku odbył się XXI Powszechny Zjazd Historyków Polskich, z udziałem zastępcy prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dr hab. Karola Polejowskiego. Trzeciego dnia Zjazdu zastępca dyrektor Biura Nowych Technologii Adrianna Paradowska poprowadziła warsztaty pt. „Immersyjna edukacja historyczna na podstawie projektów Biura Nowych Technologii”.
Uroczyste otwarcie kongresu
W trakcie uroczystej gali głos zabrali m.in.: doradca Prezydenta RP Andrzeja Dudy prof. dr hab. Andrzej Waśko, wicemarszałek Senatu RP Maciej Żywno, naczelny dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk, prezes PTH prof. dr hab. Krzysztof Mikulski oraz zastępca prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dr hab. Karol Polejowski.
„Naszym zawodem jest badanie historii. Robimy to dlatego, że rozumiemy jej znaczenie. Wiemy, jak ważna jest pamięć, która służy także przyszłości. Z drugiej strony historykowi przyświeca jeden główny cel – dążenie do poznania prawdy. Pamięć i prawda to dwa filary pracy historyka” – podkreślił dr hab. Karol Polejowski.
Zjazd obfitował w wiele wydarzeń skierowanych do wszystkich gości. Były to między innymi targi książki historycznej, wystawy, warsztaty, prelekcje, pokazy filmów, prezentacje rekonstrukcji historycznych oraz widowiskowy mapping prezentowany wieczorami na fasadzie Pałacu Branickich od strony ogrodów.
Warsztaty pt. Immersyjna edukacja historyczna na podstawie projektów Biura Nowych Technologii oraz Strefa Nowych Technologii
Trzeciego dnia Zjazdu od godziny 9.00 do 17.00 zastępca dyrektor Adrianna Paradowska prowadziła warsztaty pt. „Immersyjna edukacja historyczna na podstawie projektów Biura Nowych Technologii”. Całość podzielona była na 4 bloki tak, by każdy zainteresowany mógł wziąć udział. Najliczniejsze audytorium prelekcji stanowili nauczyciele. Nie zabrakło również naukowców i badaczy z całej Polski.
Warsztaty podzielone były na dwie części. W pierwszej omawiano wyniki raportu badawczego „IMMERSYJNA EDUKACJA HISTORYCZNA – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”. Jak wynika z przeprowadzonych badań, rozwiązania cyfrowe tworzą nowe możliwości nauki, stając się efektywnym sposobem na zróżnicowanie i spersonalizowanie zdobywania wiedzy. Dodatkowo podczas warsztatów poruszono tematy atrakcyjnych sposobów nauki historii współczesnej dla przedstawicieli generacji Z czy grywalizacji w edukacji.
W drugiej części uczestnicy warsztatów byli zapraszani do zaaranżowanej Strefy Nowych Technologii, w której brali udział w edukacyjnych grach i aplikacjach Biura Nowych Technologii IPN – zarówno na PC, jak i VR (Virtual Reality). Dodatkowo na miejscu dostępne były podcasty dotyczące nowoczesnej edukacji historycznej. Podczas prezentacji praktycznej nie brakowało dyskusji o możliwościach wykorzystania nowych technologii w szkołach oraz edukacyjnej misji Instytut Pamięci Narodowej.
Warto podkreślić, że Strefa Nowych Technologii otwarta była dla wszystkich gości Zjazdu, nie tylko dla uczestników warsztatów. Odwiedzić ją mogli wszyscy zainteresowani. Tym samym dziękujemy wszystkim uczestnikom warsztatów oraz tym, którzy odwiedzili Strefę poza prelekcjami, by przybliżyć sobie temat immersyjnej edukacji historycznej.
Immersyjna edukacja historyczna nie tylko dla młodzieży
Jak wynika z relacji uczestników warsztatów, nowoczesna edukacja historyczna może być sposobem nie tylko na kształcenie młodych ludzi, ale również na poszerzanie kompetencji cyfrowych nauczycieli i edukatorów. Edukacyjne gry i aplikacje Biura Nowych Technologii wspierają naukę historii, ułatwiają obsługę nowych technologii; kształtują postawy obywatelskie i rozwijają empatię.