Pierwszy historyczny maraton programowania HISTHACK za nami
Za nami pierwsza edycja HISTHACK – historycznego hackathonu Instytutu Pamięci Narodowej, zorganizowanego w ramach Kongresu Pamięci Narodowej. Blisko 100 uczestników przez dwa dni starało się przygotować gotowy projekt edukacji historycznej wykorzystujący nowe technologie.
Zorganizowany przez Biuro Nowych Technologii maraton programowania, skierowany był do uczniów i nauczycieli ze szkół w całej Polsce – do osób zainteresowanych historią a jednocześnie zafascynowanych nowymi technologiami. Jego celem było nie tylko poszukiwanie nowych metod edukacyjnych, ale również rozpoznanie, w jaki sposób młodzież chciałaby nabywać wiedzę o przeszłości.
Przypomnijmy, że konkurs, w którym mogli wziąć udział uczniowie szkół ponadpodstawowych, składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie, który odbył się przed rozpoczęciem Kongresu, zadaniem sześcioosobowych zespołów składających się z uczniów i opiekuna, było opracowanie koncepcji scenariusza historyczno-edukacyjnej gry komputerowej związanej z historią Polski w latach 1917-1990. Wpłynęło 75 zgłoszeń, spośród których wyłoniono 16 najlepszych drużyn.
W drugim etapie, który odbył się w dniach 13-14 kwietnia br. w Warszawie w ramach Kongresu Pamięci Narodowej – zadaniem uczestników było opracowanie projektu edukacji historycznej wykorzystującego nowe technologie. Rywalizacja była niezwykle zacięta i co trzeba podkreślić: wyrównana. W trakcie zawodów odbył się quiz historyczny, a także spotkanie ze świadkami historii: Anną Kołakowską, najmłodszym więźniem politycznym w stanie wojennym oraz Stanisławem Fudakowskim, organizatorem strajku protestacyjnego w Stoczni Gdańskiej po wprowadzeniu stanu wojennego.
Po upływie wyznaczonego terminu wykonania prac, Jury w składzie: Magdalena Hajduk (dyrektor Biura Nowych Technologii IPN), Adrianna Paradowska (wicedyrektor Biura Nowych Technologii IPN), Wojciech Turek (Biuro Nowych Technologii IPN), Sebastian Górkiewicz (Biuro Informatyki IPN), Barbara Giża (Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli), Kamila Stachowiak (CentrumGovTech Polska), Przemysław Koncewicz (Creativity AR), Zbigniew Bujak (Centralny Dom Technologii Polski Fundusz Rozwoju), Daniel Matwiejczuk (CentrumGovTech Polska), Monika Trocka (CentrumGovTechPolska) ogłosiło wyniki:
I miejsce: Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza w Kościuszki w Leżajsku za holistyczne podejście do rozwiązania, stworzenie grywalnej wersji projektu „Taśmy historii”;
II miejsce: Zespół Szkół Informatycznych im. Gen. Józefa Hauke- Bosaka w Kielcach za przygotowanie kreatywnego narzędzia dla nauczycieli i edukatorów „HISTQUEST”;
III miejsce: Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego w Warszawie za przedstawienie projektu „Interaktywny świat historii” wzmacniającego doświadczenia immersyjne w nauce historii.
Nagrody wręczali laureatom Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki oraz Wicedyrektor Biura Nowych Technologii Adrianna Paradowska, która skierowała do młodych uczestników słowa uznania: “Jesteśmy z was dumni, bo jesteście tak naprawdę siłą tego narodu, jesteście najmłodsi, w was cała wiara. Jeśli będziecie przez całe życie tak pięknie reprezentować nas, Polskę, to tak naprawdę nie mamy o co się martwić. Gratuluję wam wszystkim”. Prezes IPN przypomniał słowa św. Jana Pawła II, „pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość” zwracając się do uczestników hackathonu następującymi słowami „…wy jesteście tego najlepszym dowodem bo to jest cała prawda, o tym jak można dbać o polską pamięć i w archiwach i dzięki książkom, ale też wirtualnej przestrzeni, takimi projektami jakie przygotowaliście”.
Jeszcze raz gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim 16 drużynom za udział w tym niezapomnianym wydarzeniu.