O cyfryzacji edukacji historycznej
W rozmowie z dyrektorem Biura Nowych Technologii Magdaleną Hajduk, prof. Jan Pomorski opowiada o realizacji projektów edukacyjnych wykorzystujących nowe technologie a także o wpływie nowych technologii na metodologię nauczania historii.
Prof. J. Pomorski (UMCS) zajmuje się zagadnieniami nowych technologii w edukacji od co najmniej 10 lat, czyli od daty utworzenia – na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Centrum Badawczo-Rozwojowego E-Humanistyka. Jest zaangażowany w szereg przedsięwzięć skoncentrowanych na przemianach świadomości metodologicznej, w związku z coraz szerszym wprowadzaniem nowych technologii do nauczania historii. To bardzo ważne, ponieważ z jednej strony wprowadzamy nowe technologie do programów edukacyjnych, z drugiej jednak strony musimy na nowo zdefiniować rolę nauczyciela w procesie edukacyjnym. W dobie powszechnego dostępu do informacji w Internecie, autorytet nauczyciela nie wynika wyłącznie z posiadanej przez niego znajomości faktów. Dlatego prof. J. Pomorski zwraca uwagę na potrzebę innego rozłożenia akcentów w relacji między nauczycielem a uczniami: w dobie cyfryzacji podstawową rolą nauczyciela staje się pomaganie uczniowi w budowaniu własnej osobowości i rozwijaniu własnych umiejętności.