„Lotnicy” i mobilna skrzynia w szkołach z językiem polskim w Czechach
Od 11 do 13 marca 2024 r. w szkołach z językiem polskim na czeskim Zaolziu odbywały się lekcje historii z wykorzystaniem mobilnej skrzyni z immersyjną edukacją historyczną. Lekcje spotkały się z dużym zainteresowaniem młodzieży i nauczycieli, a każda lekcja obfitowała w pytania na temat historii II wojny światowej i roli polskich lotników w obronie europejskiego nieba .
Współpraca ze szkołami z polskim językiem nauczania
Dzięki współpracy Przystanku Historia IPN ze szkołami z polskim językiem nauczania na Zaolziu, delegacja Biura Nowych Technologii wzięła udział w wyjazdowej zagranicznej prezentacji mobilnej skrzyni. Polska młodzież uczęszczająca do szkół w Czechach, mogła wziąć udział w immersyjnych lekcjach historii, podczas których uczniowie zapoznali się z projektem „Lotnicy – wojna w przestworzach”.
Jak wyglądały immersyjne lekcje historii w szkołach na Zaolziu?
Na początku lekcji odbywało się krótkie wprowadzenie do tematu polskich lotników, którzy na wielu frontach przeciwstawiali się niemieckiej agresji. Następnie prezentowana była zawartość mobilnej skrzyni z immersyjną edukacją historyczną. Po tym wprowadzeniu szkolna młodzież brała udział w najnowszym edukacyjnym projekcie gamingowym „Lotnicy” – zarówno w formie VR (virtualreality), jak i PC.
Podział na młodzież, która mogła wziąć udział w projekcie VR oraz na grupę, która uczyła się poprzez projekt PC wynikał z wieku – sprzęt VR rekomendowany jest dla osób powyżej 13 roku życia. Dzieci z młodszych klas zapraszane były do zagrania w tradycyjny sposób, natomiast uczniowie starszych klas mogli korzystać z VR.
W trakcie 45 minut młodzież wcielała się w role polskich lotników, zadawała multum pytań dotyczących wydarzeń, dat i przebiegu II wojny światowej. Dla niektórych klas 45 minut takiej lekcji to było zdecydowanie za mało. Niedosyt był do pewnego stopnia gaszony przedłużeniem lekcji o czas przerwy międzylekcyjnej, ale i to dla młodzieży było wciąż niewystarczająco .Nauczyciele zadeklarowali chęć przeprowadzenia kolejnych immersyjnych lekcji historii z wykorzystaniem projektów edukacyjnych Biura Nowych Technologii IPN i przygotowanych scenariuszy lekcji, tym razem na komputerach dostępnych w szkole.
Trzy dni immersji, nauki i pobudzania ciekawości
Trzydniowa prezentacja edukacyjnych projektów IPN za pomocą mobilnej skrzyni pokazała, że to skuteczny sposób nauczania historii zarówno na konferencjach, jak i w szkołach. Młodzież aktywnie uczestniczyła w immersyjnych lekcjach poświęcając swój czas wolny na naukę i udział w projekcie „Lotnicy”.
Immersyjna edukacja historyczna to nowy i efektywny sposób na zainteresowanie uczniów historią. Lekcje z wykorzystaniem technologii VR oraz PC, przyciągają uwagę uczniów, wzbudzają ich ciekawość i zachęcają do pogłębiania wiedzy na temat najnowszej historii Polski.