A A
Niepełnosprawność
  • Sketchfab
  • ENG
Zaloguj się
Logo - Instytut Pamięci Narodowej Logo Biuro
Nowych
Technologii
  • Misja BNT
  • Projekty
    • Gry
    • Wirtualne wystawy
    • Świadectwo poMOCY
    • Mobilny Przystanek Historia
    • Cyfrowi Bohaterowie
    • HISTHACK
    • Modele 3d
    • Aplikacje
    • Raporty badawcze
    • Przystanek Historia Przyszłości
    • Quizy
    • Dla Nauczycieli
  • Aktualności
    • Aktualności
    • galeria
    • video
  • Strefa Technologii
  • Kontakt
    • Biuro prasowe
    • Współpraca

Interesująca konferencja o metodach wizualizacji przeszłości

W Światowy Dzień Dziedzictwa Audiowizualnego UNESCO w Warszawie 27 października br. odbyła się, zorganizowana przez Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej i objęta honorowym patronatem Polskiego Komitetu do spraw UNESCO, konferencja naukowa pn. „Zwizualizować przeszłość. Od celuloidu do rozszerzonej rzeczywistości.”

Konferencja miała na celu prezentację i dyskusję na temat różnych metod zapisu materiałów audiowizualnych i zdjęć, od tradycyjnych technik na taśmie filmowej, przez technologie cyfrowe, aż po metody wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Konferencję rozpoczął wykład Adrianny Paradowskiej, zastępcy dyrektora Biura Nowych Technologii, która przedstawiła immersyjne projekty edukacyjne w obszarze historii, realizowane w IPN.  Dyrektor Paradowska podkreśliła znaczenie immersyjnych projektów w edukacji historycznej, zwłaszcza dla młodszych pokoleń wychowanych w erze cyfrowej. Jej prezentacja wykazała na konkretnych przykładach, jak nowoczesne technologie mogą służyć przekazywaniu wiedzy o przeszłości w angażujący sposób.

Kolejni prelegenci podejmowali tematy:

  1. Michał Kosiorek – Rola projektów immersyjnych w edukacji, przykłady z Biura “Niepodległa”.
  2. Radosław Poboży – Dokumentacja wizyjna w Archiwum IPN – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
  3. prof. dr hab. Dorota Skotarczak – Przedstawianie przeszłości w filmach w czasach PRL.
  4. dr Małgorzata Smoleń – Analiza filmów “Album Fleischera” oraz “Powszedni dzień gestapowca Schmidta” w kontekście kultury pamięci.
  5. Aleksander Kann – Granice między źródłową wiedzą a cyfrową kreacją na przykładzie koloryzacji zdjęć z Powstania Warszawskiego.
  6. dr Michał Pieńkowski – Dylematy restauracji cyfrowej zabytków filmowych.
  7. Tomasz Kalisz – Rola nowoczesnego archiwum w kontekście Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP.

Konferencja zakończyła się dyskusją. Spotkanie podkreśliło znaczenie nowoczesnych technologii w zachowywaniu i prezentowaniu dziedzictwa kulturalnego, a jednocześnie zwróciło uwagę na kwestie związane z etyką i autentycznością w rekonstrukcji przeszłości.

Zapoznaj się z galerią zdjęć

Zobacz więcej
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Kontakt
social icon social icon
© 2025 Instytut Pamięci Narodowej