Immersyjne spotkania z historią w Koszalińskim Muzeum Obrony Przeciwlotniczej
Od 27 do 28 lutego w Muzeum Obrony Przeciwlotniczej im. Płk. Stanisława Paszkiewicza miała miejsce prezentacja dorobku Biura Nowych Technologii IPN. Goście mogli zapoznać się z wszystkimi zrealizowanymi projektami, w tym z najnowszą grą edukacyjną „Lotnicy – wojna w przestworzach”. Ponadto w siedzibie muzeum obecni byli członkowie oddziału wojskowego ze Świdwina, którzy uświetnili całe wydarzenie.
Immersyjne spotkania z historią w Koszalińskim Muzeum Obrony Przeciwlotniczej
Na miejscu dostępne były wydajne komputery PC i zestawy VR (virtual reality), dzięki którym można było poznać historię w immersyjny i nowoczesny sposób. Wszystkie urządzenia cieszyły się sporym zainteresowaniem, natomiast młodzi uczestnicy najchętniej korzystali z zestawów wirtualnej rzeczywistości. Ubranie gogli VR, wzięcie do rąk kontrolerów i niejako przeniesienie się w czasie umożliwiało doświadczenie bardzo atrakcyjnej formy nauki historii.
Edukacyjne projekty Biura Nowych Technologii IPN
Goście, głównie młodzież szkolna, ale również edukatorzy, nauczyciele i inni odwiedzający muzeum pasjonaci historii, mieli okazję zapoznać się z różnorodną immersyjną i edukacyjną ofertą Biura Nowych Technologii:
- „Gra Szyfrów” – pierwszy gamingowy projekt edukacyjny IPN. Gra pokazuje dokonania polskich kryptologów, którzy odegrali kluczową rolę w konflikcie polsko-bolszewickim. Gra dostępna jest na urządzenia z systemem Windows; VR i urządzenia mobilne z systemem Android i iOS.
Zobacz „Grę Szyfrów” na platformie Steam
- „Lotnicy” – najnowszy projekt gamingowy IPN. Opowiada o dokonaniach polskich lotników, którzy walczyli o Polskę w czasach II wojny światowej. Dostępny na urządzenia z systemem Windows oraz VR.
Zobacz „Lotników” na platformie Steam
- „WARSAW RISING – miasto bohaterów” – gra komputerowa opowiadająca o losach Powstania Warszawskiego.
Zobacz „WARSAW RISING” na platformie Steam
- „Świadectwo poMOCY” – poruszająca etiuda filmowa VR opowiadająca o rodzinie Ulmów, zamordowanej przez Niemców w 1944 roku za udzielenie schronienia Żydom.
Zobacz „„Świadectwo poMOCY” na platformie Steam
- „Szybowcowa ‘87” – immersyjna aplikacja VR, dzięki której można przenieść się do peerelowskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym nielegalnie prowadzono działalność konspiracyjną.
Zobacz „Szybowcowa ‘87” w platformie Steam
Historia opowiedziana eksponatami, edukacyjnymi projektami i prawdziwymi historiami
Warto podkreślić, że odwiedzający Muzeum Obrony Przeciwlotniczej mogli dotknąć, zobaczyć, posłuchać i immersyjnie chłonąć przekaz historyczny zaprezentowany nie tylko przez produkty Instytutu Pamięci Narodowej, ale również eksponaty muzealne oraz opowieści członków oddziału wojskowego ze Świdwina.