Historie Frontowe 2025 z udziałem Biura Nowych Technologii IPN
Od 22 do 24 sierpnia w Porąbce trwało wydarzenie „Historie Frontowe”. Przez cały weekend na miejscu dostępna była Strefa Nowych Technologii IPN, a wydarzenie swoją obecnością uświetniła zastępczyni Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Adrianna Paradowska.
Malownicza Porąbka areną rekonstrukcji i pokazów
Tegoroczną edycję wyróżniły spektakularne rekonstrukcje bitew II wojny światowej m.in. Market Garden w Arnhem czy inscenizacje i pokazy historycznego boksu. Wszystko to odbywało się w kontrolowanych, zaplanowanych warunkach, natomiast rozmach i zaangażowanie rekonstruktorów pozwalało odbiorcom niemal przenieść się w czasie.
„Historie Frontowe” to jednak nie tylko inscenizacje bitew, ale także spokojna przestrzeń edukacyjna i wartościowe doświadczenia bez rekonstrukcji – wszystko dostępne bezpłatnie dla odwiedzających. Na miejscu dostępne była wystawy modelarska i fotograficzna, koncerty oraz wieczorne ognisko z muzyką, które sprzyjały integracji i tworzyły wyjątkową atmosferę przekazu historycznego przez emocje i wspólnotę.
W programie nie zabrakło również zajęć z użyciem technologii – dostępna była wystawa multimedialna „Iskry Niepodległej” i Strefa Nowych Technologii IPN.
Strefa Nowych Technologii IPN w Porąbce
Obecność Biura Nowych Technologii IPN na miejscu udowodniła, że śmiało można łączyć tradycyjną edukację z multimedialnym, nowoczesnym podejściem – dzięki temu edukacja historyczna staje się łatwiej dostępna, angażująca i atrakcyjna dla odbiorców w każdym wieku.
W Strefie Nowych Technologii IPN spotkać można było Dyrektor Paradowską, która prowadziła prelekcje na temat immersyjnej edukacji historycznej. Dyrektor podkreślała, że celem projektów jest upowszechnianie wiedzy o historii Polski w sposób angażujący i przystępny dla młodego pokolenia. Zwróciła również uwagę na znaczenie wysokiej jakości merytorycznej gier edukacyjnych.
Na miejscu odwiedzający mogli zapoznać się z całym portfolio Biura Nowych Technologii IPN – dostępne były projekty zarówno na PC, jak i VR (wirtualną rzeczywistość). W Strefie prezentowane były również raporty badawcze nt. wykorzystania technologii cyfrowych w edukacji. Strefa IPN cieszyła się dużym zainteresowaniem odwiedzających – zarówno tych, którzy poznali już inicjatywy Biura, jak i osób, które zetknęły się z nimi po raz pierwszy.