Biuro Nowych Technologii IPN z warsztatami edukacyjnymi na największych targach gier komputerowych GAMESCOM
Gamescom to targi gier komputerowych odbywające się od 10 lat w Kolonii w Niemczech.
Po dwuletniej przerwie spowodowanej globalną pandemią koronawirusa, gracze i branżowe media spotkają się na halach targowych w centrum Koelnmesse. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 24-28 sierpnia, a 23 sierpnia każdy zainteresowany będzie mógł śledzić wydarzenie online – Gamescom Opening Night Live.
Pierwszy dzień targów zarezerwowany będzie wyłącznie dla prasy i osób związanych z branżą gamingową, a w dniach 25-28 sierpnia targowe hale odwiedzą wszyscy zainteresowani. Już teraz swoją obecność na targach zgłosiło 550 firm, z czego 70% to firmy zagraniczne z 27 krajów. Oprócz pokazu różnych gier dodatkowe atrakcje zapewnią firmy AMD, Funcom i ESL Gaming/Qualcomm i liczne agencje twórców. Ponadto organizatorzy zapewnili, że w trakcie tegorocznej edycji targów dostępnych będzie szereg transmisji live, dzięki którym gracze z różnych stron świata będą mogli na bieżąco śledzić całe wydarzenie bez konieczności wychodzenia z domu.
Popularność targów Gamescom potwierdzają liczby – tylko w 2012 r. odwiedziło je 275 tys. osób z 83 krajów, a w 2019 r. ponad 373 tys. osób. Wiele wskazuje na to, że i w tym roku Gamescom będzie najpopularniejszym wydarzeniem branży elektronicznej rozrywki w Europie. Obok zagranicznych firm nie zabraknie również polskich marek, w tym Biura Nowych Technologii IPN z przygotowanymi warsztatami edukacyjnymi dotyczącymi wojny polsko-bolszewickiej. Jedną z pomocy dydaktycznych w ramach realizacji projektu będzie „Gra Szyfrów”, która na tegorocznych targach PAX East w Bostonie cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.
„Gra szyfrów” to projekt gamingowy przygotowany jako gra FPP (first person perspective), składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Każdy z nas może złamać bolszewickie szyfry i zniszczyć sowiecki pociąg pancerny. Dziesiątki młodych osób wciela się w autentyczne postacie żołnierzy wojny polsko-bolszewickiej z 1920 r., uruchamia skomplikowane urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat i ratuje Europę przed komunistycznym zniewoleniem.
Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. Ta pierwszoosobowa gra 3D z elementami skradania oraz rozbudowanymi zagadkami wprowadza gracza w świat wojny, która zdefiniowała Europę. Jej fabuła rozpoczyna się pod koniec 1920 r., kiedy to toczy się walka o Korosteń – kluczowy węzeł kolejowy oraz bazę techniczno-zaopatrzeniową.
Decyzją Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka „Gra Szyfrów” do końca bieżącego roku kalendarzowego zostanie dodana do programu nauczania jako treści rekomendowane. W ten sposób stanie się częścią programu edukacyjnego w polskich szkołach i zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą mieli okazję w nią zagrać.
Grę można już bezpłatnie pobrać ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki lub z platformy Steam (https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/gry/gra-szyfrow/). Ponadto jest dostępna w Sklepie Play oraz w AppStore. Gra działa na goglach VR, PC z systemem Windows oraz urządzeniach mobilnych obsługiwanych przez iOS i Android.