BIURO NOWYCH TECHNOLOGII IPN OBECNE NA XXXI FORUM EKONOMICZNYM W KARPACZU
Ponownie we wrześniu Hotel Gołębiewski w Karpaczu na trzy dni stanie się centrum obrad ekonomicznych podczas XXXI Forum Ekonomicznego pod hasłem „Europa w obliczu nowych wyzwań”, na którym planowane jest ponad trzysta debat z udziałem tysiąca gości z Europy, USA i Azji Centralnej. Na wydarzeniu będą obecni wszyscy, którzy decydują o przyszłości gospodarki Europy Środkowej i będą dyskutować na tematy bezpieczeństwa, energetyki, innowacji, nowej gospodarki czy zrównoważonego rozwoju. Forum Ekonomiczne przez trzydzieści lat istnienia stało się estakadą najistotniejszych spotkań elit polityczno-biznesowych w Europie do wymiany poglądów i kształtowania opinii liderów.
Tegoroczna edycja zapowiada się bardzo ciekawie, również dzięki obecności Biura Nowych Technologii IPN, które zostało powołane do życia w 2021 roku i pełniąc swoją misję prężnie realizuje wyznaczone zadania. Podczas panelu dyskusyjnego „Edukacja przyszłości – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”, który odbędzie się 8 września zaprezentuje wyniki przygotowanego pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki raportu „IMMERSYJNA EDUKACJA HISTORYCZNA – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych” dotyczącego potrzeb edukacyjnych młodego pokolenia i oczekiwań w stosunku do edukacji historycznej.Wyniki tych badań będą miały ogromną wartość dla tych, którzy chcą lepiej zrozumieć młodzież i chcą nie tylko nauczać, ale przede wszystkim przekazać wiedzę, która będzie motywować do dalszych poszukiwań i rozwoju.
Podczas panelu dyskusyjnego ,,Edukacja przyszłości – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych’’ zorganizowanego podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowany zostanie raport Biura Nowych Technologii IPN zatytułowany „IMMERSYJNA EDUKACJA HISTORYCZNA – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych”, objęty patronatem przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Panel dyskusyjny poprowadzi Pan Andrzej Horoch – założyciel Workroom Technologies. W dyskusji weźmie udział wielu znamienitych gości: m. in. Justyna Orłowska – Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, prof. Jan Pomorski – Kierownik Katedry Humanistyki Cyfrowej i Metodologii Historii UMCS, Wojciech Janek – Zastępca Dyrektora Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych oraz Magdalena Hajduk – Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN.
Spotkanie tak wielu ludzi nauki jest doskonałą okazją do przedyskutowania nowych rozwiązań edukacyjnych łączących świat rzeczywisty i cyfrowy oraz obszar edukacji i zabawy. Należy szukać odpowiedzi, jak zaprojektować procesy edukacji historycznej i zmotywować młodego człowieka do nauki, następnie jak utrzymać tę motywację i pasję. Wymagania i oczekiwania młodzieży mogą się zmieniać w świecie cyfrowej rewolucji. A jednym z największych wyzwań współczesnej edukacji jest możliwość reagowania na potrzeby młodych pokoleń. Szybki postęp technologiczny niesie ułatwienia w wielu dziedzinach życia, ale może być również powodem konfliktów między pokoleniami, a to może generować zjawisko ageizmu, czyli tworzenia krzywdzących stereotypów. Wnioski wypływające z Raportu wskazują jednoznacznie na potrzebę zaprojektowania nowych ścieżek edukacyjnych. Nowy model powinien być oparty na otwartości i zaangażowaniu, w którym osoba ucząca i ucząca się będą aktywnymi stronami wymiany wiedzy.
Odpowiedzi na pytania nurtujące pedagogów i edukatorów można znaleźć we wnikliwej analizie przeprowadzonej w Raporcie. Znajdują się w nim wyniki badań ilościowych przeprowadzonych na grupie 855 przedstawicieli Milenialsów i Generacji Z oraz warsztatów badawczych przeprowadzonych z 20. przedstawicielami Generacji Z i Milenialsów z różnych miejscowości i uczących się w różnych placówkach. W raporcie opisano również wnioski wynikające z obserwacji uczestniczącej graczy przeprowadzonej w czasie prapremiery „Gry Szyfrów”.